Toyota

Logo firmy Toyota

Logo firmy Toyota

Toyota – to marka  marka samochodów, produkowanych przez japoński koncern Toyota Motor Corporation. Koncern według danych z połowy 2008 roku zatrudniał około 323 tys. pracowników i stanowił największy koncern motoryzacyjny świata.

Firma Toyota została założona przez Sakichi Toyodę a później dalej rozwijana przez jego syna Kiichiro.Na początku swego istnienia produkowała krosna przędzalnicze. Jednak już w 1933 roku powstał dział mający zajmować się produkcją samochodów.

W 1935 roku powstał prototyp Toyota A1. I choć był to samochód osobowy, w kolejnych latach firma skupiła się na produkcji ciężarówek i autobusów. W 1937 r. wraz z nową nazwą Toyota Motor Corporation Ltd. pojawiło się logo firmy, które w trzech owalach nie tylko symbolizuje literę „T” ale także składał się z ośmiu elementów co w nomenklaturze japońskiej jest odpowiednikiem pomyślności.

Po wojnie wznowiono produkcję już w 1947 roku. W 1951 powstaje prototyp Toyota BJ, inspirowany konstrukcją Jeepa MB, dając początek serii Land Cruiser. W 1966 pojawia się pierwsza generacja Corolli, najpopularniejszego modelu firmy.

Rosnąca w siłę konkurencja była motorem napędowym do przedstawienia klientom nowych modeli – Crown i Corona. Ishida postanowił wprowadzić markę także na inne rynki kontynentalne. Pierwsze kroki japoński producent postawił w Ameryce Północnej – USA i Kanada oraz w Ameryce Południowej – Brazylia. W 1964 r. firma otworzyła swoje pierwsze przedstawicielstwo w Europie, a dokładniej w Danii.

Toyota Yaris

Toyota Yaris

Niekwestionowanym przełomem w historii marki okazało się wprowadzenie do sprzedaży w 1966 r. modelu Corolla (seria E10). Już pierwsza generacja auta potwierdziła aspirację Toyoty do rywalizacji z czołowymi producentami na całym globie pamiętając przy tym o sztandarowych zasadach zapoczątkowanych jeszcze przez klan Toyoda.

Lata siedemdziesiąte Toyota wykorzystała na rozwój małolitrażowych samochodów, których opracowanie było wynikiem kryzysu naftowego. Japończycy starali się być zawsze o krok przed rywalami z Europy i Stanów Zjednoczonych stąd też łatwo potrafili znaleźć miejsce w niszowych dotąd klasach pojazdów. Równocześnie koncern podjął prace nad ulepszaniem swojej sieci dystrybucji i obsługi posprzedażnej. Wszystkie te zabiegi dały Toyocie w 1980 r. łączną sprzedaż samochodów w Europie na poziomie 300 000 sztuk.

Lata 80 w historii koncernu to stworzenia modelu modelu Camry (1983 r.), który miał oraz utworzenie ekskluzywnej marki Lexus (1989 r.), której zadaniem było odebrać część klientów Mercedesowi czy BMW. W Europie Toyota stawiała zaś na wprowadzanie mniejszych, bardziej ekonomicznych i lepiej zaawansowanych technicznie modeli.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych na rynku europejskim Toyota sprzedawał już ponad 4,5 mln samochodów. Firma odnalazła w tym czasie kolejną niszę – budowanie aut ekologicznych. W oparciu o filozofię nowatorskości w 1997 r. zaprezentowano w Japonii hybrydowego Priusa zasilanego współzależnie silnikiem spalinowym o pojemności 1.5 l. i mocy 58 KM oraz jego elektrycznym odpowiednikiem o mocy 40 KM. Auto zyskało popularność także na pozostałych dwóch największych rynkach zbytu, w USA i Europie.

W Polsce powstały dwie Fabryki koncernu Toyota:

* Fabryka Skrzyń Biegów i Silników Benzynowych w Wałbrzychu
* Fabryka Silników Diesla w Jelczu-Laskowicach k/Wrocławia.

Dane kontaktowe:

Toyota Motor Poland
ul. Konstruktorska 5
02-673 Warszawa