Mazda

Logo firmy Mazda

Logo firmy Mazda

Mazda Motor Corporation – producent samochodów mający swą siedzibę w mieście Hiroshima w Japonii.

Początki koncernu Mazda miały miejsce w 1920 roku, kiedy to założono spółkę Toyo Cork Kogyo produkującą obrabiarki. W 1931 r. zaczęto produkować małe, trójkołowe pojazdy dostawcze w Hiroszimie. Pierwsze prototypy aut osobowych zaczęły powstawać w 1940 r.

W roku 1959 wprowadzono do produkcji pierwszy, mały dwuosobowy samochód osobowy Mazda R360 Coupé. Niedługo potem Toyo Kogyo zakupiła licencje od niemieckiej firmy NSU licencję na silnik Wankla. W roku 1984 firma przyjęła nazwę Mazda Motor Corporation.

Na rynek europejski samochody Mazdy zaczęły trafiać już w roku 1967. Kilka lat później pojawiły się w USA, gdzie uruchomiono produkcję niektórych modeli.

W latach 70-tych Mazda przeżywała swoje wzloty i upadki. Kryzys w 1970 roku spowodował przejęcie 25% udziałów przez amerykańskiego Forda. Coraz śmielej jednak marka konstruowała samochody z silnikiem Wankla, które bardzo szybko zdobywały popularność na całym świecie. Przykładem jest tu znakomite powodzenie debiutującego w tym czasie modelu RX-7 i dużego sedana Luce.

Przez kolejne lata Mazda korzystała z wielu rozwiązań globalnego imperium Forda. Pozostawała jednak wierna także swojemu doświadczeniu. Współpraca zaowocowała takimi hitami jak serie 323 (w Ameryce znana jako GLC) i 626.

Ostatnia dekada XX w. okazała się dla Mazdy w pewnym sensie walką o utrzymanie na globalnym rynku. Trzecia generacja RX-7 okazała się zbyt droga z kolei sam MX-5 nie był w stanie wypełnić deficytu w dochodach marki.

Wspólnym produktem Mazdy i Forda były pick-upy. Mazda stworzyła serię B, zaś Ford zaproponował w Ameryce Północnej Rangera, który od 2007 roku oferowany jest także w Europie.

Mazda 6

Mazda 6

Nowe milenium niestety nie przyniosło diametralnych zmian w kondycji japońskiego producenta. Przełom przyszedł w 2004 roku, kiedy do sprzedaży weszły takie modele jak Mazda 6/Atenza, sportowy RX-8 i Mazda 3/Axela. Ich niespodziewana popularność pomogły marce zmienić na plus nie tylko dochody, ale też zainteresowanie wśród klientów, którzy zaczęli doceniać Mazdę za wysoką jakość produktów, małą awaryjność i oryginalność.

Dane kontaktowe:
Mazda Motor Logistics Europe. Sp.z o.o. oddział w Polsce
Ul. Iłżecka 24
02-135 Warszawa