Fiat Croma

Fiat Croma – został zaprojektowany w 1984 roku na płycie podłogowej typu 4 , która była równocześnie wykorzystywana przez Alfa Romeo 164 i Lancie Thema. Ogólnie pierwsza generacja fiata Croma była produkowana w latach 1985-1996. Została ona zastąpiona modelem Fiata Marea.

Koncern Fiata do modelu Croma wrócił dopiero w roku 2005 kiedy to została zademonstrowana druga generacja tego modelu. Nowy Fiat Croma należy do samochodów segmentu D i produkowany jest tylko w wersji nadwozia typu kombi. Ten typ karoserii został zaprojektowany przez biuro projektowe jednego z najbardziej znanych projektantów aut Giorgio Giugiaro taki rodzaj nadwozia wraz z dużym bagażnikiem 550 litrów sześciennych klasyfikuje Fiata Croma do aut MPV segmentu D.

Do fiata Croma została zastosowana płyta podłogowa Epsilon opracowana wspólnie z General motors i wykorzystywana również miedzy innymi w Alfie Romeo 159 i Sabie 9-3. Samochód jes oferowany z pięcioma silnikami w tym dwoma benzynowymi 1.8 MPI 16v 140 KM; 2.2 MPI 16v 147 KM i trzema wysokoprężnymi 1.9 Multijet 8v 120 KM; 1.9 Multijet 16v 150 KM; 2.4 Multijet 20v 200 KM.

Silniki benzynowe maja dosyć zbliżone do siebie parametry prędkość maksymalna w nich nie przekracza 210 km/h a przyśpieszenie do stu kilometrów na godzinę wacha się w granicach 10 sekund. Natomiast wśród silników wysokoprężnych wybitnie wyróżnia się silnik o pojemności 2,4 litra MultiJet którego prędkość maksymalna wynosi 216 km/h a przyśpieszenie do stu kilometrów na godzinę wynosi 8,5 sekundy.

Jako ciekawostkę należy podać że Fiat Croma z silnikiem 1,9 JTD należy do nielicznych samochodów na naszym rynku o masie nieprzekraczającej 2 tony który może ciągnąć przyczepę o masie równej swojej własnej daje to możliwość używania tak dużej przyczepy bez specjalnego prawa jazdy.